Onsdag 22. januar 2025
Medlemsmøte
Bård Eker – Action!

Foredragsmøtene avholdes på City Scene – Scandic City Hotel – kl. 12.00 (Benytt inngang fra Nygaardsgaten). Etter foredragene er det anledning til hyggelig samvær med servering i Spiseriet. Her serveres «Uken suppe» Oppgis når meny foreligger.
Her bestiller du bord (sett dato 22. januar) og trykk antall og «neste») senest tirsdag formiddag før møtet. Spiseriet ønsker at det bestilles på denne måten fremfor pr. telefon

Bård Eker er en norsk entreprenør og industridesigner Et forsøk på å kjøpe Saab gjorde ham kjent internasjonalt. Hans interessefelt er hurtiggående båter og biler.

Bakgrunn

Som 14-åring begynte Eker ved et lokalt arkitektkontor. Der arbeidet han frem til slutten av 1980-årene. Samtidig studerte han ingeniørfag ved  Østfold Ingeniørhøgskole og senere industridesigner-faget ved Statens håndverks- og kunsindustriskole. Som diplomoppgave tegnet han i 1989 en motorsykkel. Bård Eker studerte også design ved Pratt Institute i New York.

Gründer-virksomhet

I 1989 etablerte han firmaet Eker Design i Fredrikstad. Dette ble starten på en stadig ekspanderende gründer- og designvirksomhet. Arbeidene spenner fra ide- og konseptfase til ferdigutviklede produkter, klargjort for masseproduksjon.

Fra Ask til Projectiondesign

I 1990-årene designet og utviklet Eker projektorer for Ask og andre ledende projektorprodusenter. I 2001 grunnla han sammen med tre andre tidligere Ask-ansatte den suksessfulle produsenten Projectiondesign. Bedriftens multimediaprojektorer ble produsert i Fredrikstad og var blant de ledende på verdensmarkedet.

Modell F1 ble tildelt Merket for God Design 2002 og projektoren F3+ fikk den samme prisen i 2005. I løpet av kort tid ble Projectiondesign en suksessbedrift med stor lønnsomhet. Senere solgte Eker seg ut av Projectiondesign, som inngår i teknologiprodusenten Barcos bedriftsportefølje.

Hydrolift

Eker Design var ikke videre kjent utenfor designbransjen før han i 2002 kjøpte konkursboet til båtprodusenten Hydrolift. Med kjøpet markerte Eker seg som gründer og designer. Eker Design som tidligere tegnet for bedriften, overtok navnet og et par av båtformene.

Siden overtakelsen har Eker Design og Hydrolift mottatt DOGAs Merket for god design flere ganger, deriblant for C27 og SX-22. Den sistnevnte ble til som resultat av finanskrisen da markedet etterspurte rimeligere båter, men med de samme kvalitetene som tidligere modeller.

Våren 2016 ble den første redningsskøyten P42 SAR overlevert til Redningsselskapet. Skøyten presterer i overkant av 45 knop

Bil- og båtproduksjon

Bård Eker er kjent for sin interesse for fart og design, noe som avspeiler seg i både personlighet og virke. Han har deltatt i det Norske Mesterskap i roadracing, og i 2005 ble Bård Eker sammen med Steve Curtis verdensmester i offshore – båtsportens Formel 1.

For svenske Koenigsegg Automotive har Eker Design formgitt noen av verdens raskeste serieproduserte bilerDet som kjennetegner Koenigseggs sportsbiler, er de aerodynamiske formene, det maskuline og nærmest aggressive uttrykket. Agera R fra 2013 har en motor på 1140 hestekrefter og en topphastighet på 440 kilometer pr. time.

I 2009 var Bård Eker og Christian von Koenigsegg i forhandlinger med amerikanske General Motors om å overta den svenske bilprodusenten Saab Automotive. Etter drøye halvåret strandet forhandlingene, og Saab ble solgt til kinesiske Geely.

Utstrakt designarbeid

Sammen med snøbrøyteprodusenten Øveraasen utviklet Eker Design brøytebilene RS 400 og RSC 250 (2013). Der Øveraasen tidligere brukte karosseri i stål, har Eker Design gått over til armert herdeplast, som krever mindre vedlikehold.

EasyRoller2 er verdens første rullestol utført i 100% termoplast uten metalldeler. Den kan kjøres gjennom metalldetektorer og til kroppsbad uten at rullestolen utsettes for ødeleggende korrosjon. I 2011 ble Eker Design tildelt den internasjonale designprisen Red Dot Award for rullestolen.

I samarbeid med Stokke og K8 Industridesign har Eker Design utviklet barnevognen Stokke Xplory (2003). Samarbeidet med Stokke har også resultert i barnevognene Stokke Crusi og Stokke Scoot. For belysningsprodusenten Glamox har firmaet også produsert armaturer.

Under koronaepidemien i 2020 fikk Ekers firma oppmerksomhet for EpiShuttle, en transportisolator som sikrer omgivelsene fra overføring av smitte under transport.

Designer for lokale og regionale bedrifter

I tillegg til flere store nasjonale og internasjonale bedrifter, har Eker Design flere lokale og regionale oppdragsgivere. For varmtvannsberederprodusenten Høiax har de tegnet Titanium-serien og Heat Ex. Ovnsprodusenten Jøtul produserer den varmelagrende peisen FS 92 med peisomramming i lettbetong og olivinsand. Peisen Cube fra 2011 er med de mange sammensetningsmulighetene et produkt som kan skreddersys for hver enkelt kjøper.

I samarbeid med Loyds Industri har Eker Design utviklet et helt nytt kjøretøy for postlevering, Loyds Paxster. Kjøretøyet er registrert som moped, men fremstår som en bil i miniformat. Loyds Paxster ble tildelt både Hedersprisen for god design og Merket for god design i 2013.